Canon A520

  • Regen & nat, de ingrediënten voor een ... niet zo saaie dag.

    De foto's zijn vrijdag & zaterdag genomen, met de druilerige regen, vermits ik geen Nikonos heb of een olympus tough heb ik me beperkt tot het fotograferen onder een regenscherm.  Enkele foto's zijn gesoft met PS door middel van lagen, de laatste in de serie heeft een dynamisch kader gekregen. 

    100_5108.JPG

    100_5106.JPG

    IMG_0001.JPG

    100_5107.JPG


  • Verkeersveiligheid in wijk Haringrode: 0/10.

    Ik wil er niet veel woorden aan vuil maken, maar de situatie van de verkeersveiligeid in de wijk Haringrode is helemaal in tegenspraak met het zgn beleid van de werkgroepen. Politiek roept men in alle talen, maar in de praktijk is het huilen met de pet op.  Als je gewoon naar de Mechelsesteenweg gaat en dan rond de blok gaat zonnewijzerstraat-Haringrodestraat-Van Beethovenstraat-Gretrystraat-Lamoriniérestraat, dan stoot je op meer werken dan er meestel in een hele gemeente plaats kunnen hebben. Men kan niet zeggen dat men van niets weet, want men laat doelbewust de situatie zoals het is, men past nergens de loop der straten aan, aan de werken, legt geen extra regels op qua parkerenen controleert de werken nimmer of nooit. Maanden lang loopt alles in deze wijk in het honderd, wagens weten nimmer of ze kunnen passeren op eender welk moment van de dag of nacht.  Bijna de ganse buurt is zone 30, maar de gemmiddelde snelheid ligt daar ver boven of vaak rond de nul km/u. Automobilisten worden gefrustreerd door het steeds maar opnieuw vast zitten en de steeds maar weer veranderende werken dat ze gekke dingen doen, tegen de richting rijden, sneller dan normaal over het voetpad, niets is verder van de waarheid. Men laat alles blijkbaar op zijn beloop, men laat steeds andere werken toe zodanig dat niemand zich nog veilig  kan verplaatsen; wagens, voetgangers en fietsers zijn vogelvrij.  Enkele voorbeelden ter illustratie, de foto's zijn deze nacht genomen op slechts enkel meters van elkaar ... (merk op dat werfverlichting blijkbaar in Antwerpen niet bestaat !!!)

    foto1

    IMG_0004.JPG

     

    foto 2. Wie vanuit de straat komt rechts, de van Beethovenstraat, loopt een serieus risico op een aanrijding, wagens van de Belgiëlei en het tweede deel van de Haringrodestraat komen vaak tegen hoge snelheid het eerste deel van de Haringrodestraat in gevlogen en de wagens en fietsers die uit de van beethovenstraat komen kunnen op geen enkele wijze veilig de straat inrijden.  Beeld u in dat het vanaf 5u30 vol staat met allerlei vrachtwagens, betonmolens en camionettes ...

     

    IMG_0003.JPG

     

    :foto 3 is ook een voorbeeld hoe met twee maten en gewichten wordt gewogen en de ene straat wordt gediscrimineerd tegenover de andere( alle nieuwe in- en uitritten van parkings zijn gelegen in de kleine zonnewijzerstraat bvb terwijl de nieuwe gebouwen in de haringrodestraat staan en op de Mechelsesteenweg ... ).  De werken in de Haringrodestraat zijn redelijk goed verlicht, want die dienen ter reclame van de nieuwbouw, maar deze vrachtwagen die 1.5 m verder uitsteekt dan de breedste wagens is niet aangegeven, noch verlicht, hij staat al twee weken stil in de straat & de meeste wagens moeten het voetpad op rijden .... denk er ook aan dat de camera verschillende seconden belichtingstijd heeft en dat de werkelijke situatie heel wat donkerder is ! (ps ik speel verder met de kaders die ik creëer in PS CS5 ... just for fun... 

     

    IMG_0005.JPG

     

  • Nightshots ...

    De nacht was gevallen en ik dacht eraan om enkele foto's te nemen.  Daarbij geïnspireerd door het mini statief van mijn neef.  Het is stevig genoeg om de Canon Powershot te dragen en dat is meestal de apparatuur die ik 's nachts mee neem, inclusief hond. Het begon al snel slecht, want voor het eerst in mijn lange fotoloopbaan liet ik de camera uit de handen glippen, gelukkig in het gras (en slijk). Ik heb vroeger wel ongelukjes gehad, maar nimmer de camera laten vallen. Een tiental jaren geleden zakte de ondergrond weg waarop ik stond om vogels te fotograferen en ik kon in mijn val mijn camera omhoog houden en ving zelf de klap op, ik bleef ooit in Londen aan een dubbeldekbus zijn inkom-paal hangen met de fototas en in een ver verleden viel de fototas van mijn fiets recht in het wiel van mijn collega tegen zo een 35 km/u, resultaat valpartij, maar de camera was ongeschonden ... wat niet van de collega kon gezegd worden  (telkens de Canon A1).  Trouwens bij de derde foto was de wind zo hevig dat net na het sluiten van het diafragma/sluiter statief en camera omwaaiden ... Onbeslist

     

    IMG_0005.JPG

    IMG_0006.JPG

    IMG_0007.JPG

    IMG_0003.JPG

     

  • Extreem laag standpunt ... experiment...

    IMG_0010.JPG

    De foto's zijn genomen met mijn oude getrouwe canon A520 (PS), voornamelijk omdat het een compact is met manuele mogelijkheden en manuele focus toelaat, voor deze foto's moet de scherpstelling op oneindig staan, zodanig dat de voorgrond onscherp is van 0-5 meter. Je plaatst de camera gewoon op de grond en laat de sluiter best ontspannen met een vertraging van 2 seconden om onscherpte te vermijden.  Veel is afhankelijk van de ondergrond, want bij foto 1 moest ik de foto 1° naar links corrigeren in PS door de ongelijke ondergrond ... De foto's moet je op gevoel nemen of plat op de buik gaan ... ik kies voor het eerste.  Deze wijze van fotograferen is ook toegepast in de reclamefotografie & dan meer specifiek voor schoenmerken ... IMG_0004.JPG